Datadrevet flytting til distriktene

Av Sture Ellingsen, daglig leder i Frantz.no

Det skrikes etter kompetanse, unge familier og flere folk i Nord-Norge. Det er bedriftene, kommunene og organisasjonene i nord som jakter på folk som må sørge for at de som ikke visste at de burde flytte nordover, blir overbevist. Den flyttestrømmen kan skapes med teknologi og data.

Vi heier på Gard Michalsen i heianordnorge.no. I sin kommentar Bygda vil ha deg! har han mange gode poeng.  Det er mange bedrifter og lokalsamfunn i distriktene som vil ha gode hoder og fine familier. De aller fleste faktisk. Jobb er det som gjør at folk stort sett flytter.

Arbeidsgivere kan, og bør, male stillingsannonsene sine som malerier av Tidemand og Gude for å lokke de gode hodene til det gode liv i vakre bygder og byer. Vi har natur, trygge småsamfunn, lavere eiendomspriser, natur rett utenfor stuedøren, gode kulturopplevelser og fine samtaler på den lokale kafeen. Men det er ikke nok å “male” det bildet og rykke inn en annonse i avisa, legge den ut på Finn.no eller poste det på Facebook. Da har du egentlig bare satt strøm på en stillingsannonse.

Tiden der du kunne publisere en stillingsannonse, lene deg tilbake i kontorstolen og vente på at søkerbunken vokste, er helt klart over. Nå må du bruke helt andre grep for å få tak i de gode hodene. Det gjelder ikke bare i Nord-Norge – men i hele landet. Dermed blir kampen om de flinke folka enda hardere for de som holder til litt utenfor oslogryta.

I disse dager dreier alt seg om data – og ikke uten grunn. Data er det som endrer verden. Det endrer også hvordan vi rekrutterer de gode hodene, og her har distriktene en mulighet til å være litt mer frampå. Med bruk av datadrevet medievalg, en teknologi som er utviklet av oss i Bodø, (altså distriktet) kan de med høy presisjon sørge for at kvalifiserte kandidater ser gode stillingsannonser i flere forskjellige kanaler hver dag. Nå snakker jeg ikke bare om de som faktisk leter etter jobb og kanskje er motivert til å flytte på seg. Men de virkelig attraktive kandidatene som kanskje ikke visste at de lette etter det gode liv langt utenfor timelange rushtider og låndegihjel boligpriser: De passive kandidatene.

Gildeskål kommune er et godt eksempel på en kommune som er fremme i skoene og tar i bruk både datadrevet medievalg og kontekstuell annonsering. De søker fastlege som leter etter et “levelig fastlege liv”. Med denne typen annonsering dukker annonsen opp sammen med nyhetsartikler som fastleger er tilbøyelige til å lese. Som for eksempel en artikkel om det store presset en fastlege ofte har. Så hva er da ikke mer fristende enn et “levelig fastlege liv” i vakre Gildeskål? Den slags blir det både søkere, ansatte og nyinnflyttere av.

Teknologien kan absolutt bidra til å flytte folk til distriktene. Men da må de selvfølgelig også sørge for å presentere seg slik at en får lyst til å flytte. I tillegg til datadrevet medievalg til stillingsannonsene så må de samle ressurser, argumenter godt, bruke gode bilder og annet som gjør valget om å flytte mye enklere. Det kreves et felles distriktsløft for å fylle opp hele Norge.

Norges råeste mediekjøpsplattform for rekruttering

Frantz er Norges råeste mediekjøpsplattform for deg som skal rekruttere. Vi har utviklet en HR-teknologi som sikrer at du når ut til relevante kandidater for stillingen din i større grad enn ved bruk av tradisjonell utlysning.

En mediekjøpsplattform er en tjeneste hvor du kan kjøpe annonser i flere ulike medier og kanaler på ett sted. Dette gjør profilering av stillinger enklere for deg som skal rekruttere. Vi setter opp forslag til medieplan for deg basert på stilling og bransje. Alt du trenger er å ha en stillingstekst, så hjelper vi deg med resten. 

Les mer….

Er du klar for å gjøre rekrutteringen din datadrevet?

Fyll ut skjemaet under så avtaler vi tidspunkt for en gjennomgang. 

Vil du vite mer? Ta kontakt med oss:

RAGNHILD GEIRSDATTER NORDVIK
chief operating officer

E: ragnhild@frantz.no
T: +47 976 63 032

Datadrevet flytting til distriktene