Datadrevet kandidatsøk - buzzword uten innhold?

I nærings- og samfunnslivet dukker det med jevne mellomrom opp retningslinjer og teorier som blir populære og som “alle hiver seg på”. Veldig ofte følger det med et buzzword for tidens trend og ordet brukes flittig på tvers av fagområder og bransjer.

Det hotteste buzzwordet akkurat nå er datadrevet. Alt og alle skal være datadrevet. Du kan sette ordet foran hvilket som helst av disse andre ordene og du vil få treff om du googler det: Organisasjon, samfunn, hverdag, innovasjon, økonomi, salg, HR, utvikling, markedsføring. Lista er mye lengre.

Det fine med buzzwords er at de kan brukes for å gi mottakeren en pekepinn på hva man snakker om. Men buzzwords misbrukes litt for ofte i et forsøk på å imponere andre. I likhet med verdier og strategier, blir datadrevet ofte bare et ord på papiret. 

Jeg vil gjerne gi deg en innsikt i hvilket innhold vi i Frantz besitter og hva vi mener når vi sier at kandidatsøket ditt bør være datadrevet – i alle ledd. 

Norges råeste mediekjøpsplattform for stillingsmarkedsføring

Hos oss er sitter datadrevet kandidatsøk i ryggmargen og er en del av vår kultur. Vi liker å nerde med tall og analyser, se hvordan IT-systemer kan snakke sammen, koble sammen eksisterende teknologi, utvikle ny teknologi og hele tiden bli bedre. Vi vurderer hele tiden hvordan vi kan få en optimal symbiose mellom tech og human touch (to ekstra buzzwords der, altså).

Teknologien vår er heleid av oss, utviklet av spesialister med flere tiårs erfaring og spisskompetanse på stillingsannonsering, markedsføring og IT. Frantz Tech er laget for stillingsmarkedsføring – ikke produktmarkedsføring – og fungerer på tvers av alle digitale kanaler/flater – ikke bare i begrensede medieunivers.

Datadrevet kandidatsøk handler om at de riktige menneskene skal se den ledige stillingen din. Gjennom strukturert datafangst, analyse, innsikt og gjenbruk sørger vi for at du har grunnlaget til å ta faktabaserte beslutninger fortløpende – og ikke baserer stillingsmarkedsføringen din på intuisjon, magefølelse og personlig erfaring.

Datadrevne beslutninger basert på fakta

Se på disse delkonklusjonene fra analyser som er gjort på tvers av bransjer og fagområder:

  • Ca. 40 % av klikkene du får på en annonse, kommer fra folk som ikke tar seg bryet med å lese resten av innholdet 
  • Ca. 60 % av de som starter å lese på selve utlysningsteksten, vil forlate siden før de er ferdiglest
  • Onsdag er den ukedagen du får flest annonsevisninger og også flest annonseklikk
  • Helgen er de dagene i uken da flest faktisk får med seg hele innholdet
  • Men selv om de leser innholdet i helgen, så skjer de fleste søknadsklikk på tirsdager og onsdager
  • Prisen for en annonse kan øke opp mot 40 % på visse tider av året
  • Adventstiden gir få konverteringer, men legger et godt fundament for romjula
  • Andel som leser stillingstekstene på kampanjesidene øker utover i romjula, mens søknadsklikk er lav
  • I uke 1 og 2 endres dette og da er det aller flest søknadsklikk

Tenker du over dette når du setter kampanjeperiode og søknadsfrist, avgjør hvor mye du skal bruke på markedsføringen, definerer målgruppe og avgjør hvordan du skal optimalisere kampanjen og forvalte annonsebudsjettet ditt?

Datadrevet kandidatsøk hos Frantz betyr at vi gjennomgående utnytter datapunkter og effektmålinger for å:

  • sette målgruppe
  • gjøre målrettinger
  • gjenbruke datapunkter fra de som faktisk er interesserte
  • aktivt forsterke kampanjen mot andre kandidater som har lignende nettadferd
  • sette et optimalt markedsføringsbudsjett
  • finne den optimale miksen av kanaler
  • forvalte annonsebudsjettet godt gjennom hele utlysningsperioden
  • senke terskelen for at de passive kandidaten melder sin interesse

Vi passer på kampanjen din og deler løpende oppdaterte resultater gjennom en sanntids innsiktsrapport slik at du kan ta datadrevne beslutninger gjennom hele kampanjeperioden.

Hos oss er datadrevet kandidatsøk ikke et buzzword uten innhold, men et essensielt verktøy for å nå ut til drømmekandidaten din.

Norges råeste mediekjøpsplattform for rekruttering

Frantz er Norges råeste mediekjøpsplattform for deg som skal rekruttere. Vi har utviklet en HR-teknologi som sikrer at du når ut til relevante kandidater for stillingen din i større grad enn ved bruk av tradisjonell utlysning.

En mediekjøpsplattform er en tjeneste hvor du kan kjøpe annonser i flere ulike medier og kanaler på ett sted. Dette gjør profilering av stillinger enklere for deg som skal rekruttere. Vi setter opp forslag til medieplan for deg basert på stilling og bransje. Alt du trenger er å ha en stillingstekst, så hjelper vi deg med resten. 

Er du klar for å gjøre rekrutteringen din datadrevet?

Fyll ut skjemaet under så avtaler vi tidspunkt for en gjennomgang. 

Adresse og annen info

Moloveien 8, 8003, Bodø
T: 75 50 49 00
E: Post@frantz.no

Datadrevet kandidatsøk – buzzword uten innhold?