Du som kandidat får presentert stillinger som er relevante for deg. Ved å akseptere sporing fra oss, øker sannsynligheten for at du ser stillinger som er relevante for deg. Formålet med våre målinger er å gi våre kunder nødvendig informasjon om relevans og effekt av annonseringen.
Godta alle informasjonskapsler eller endre innstillinger?
Embetet som statsforvalter i Troms og Finnmark er ledig fra 01.01.2025 og frem til ny statsforvalter tiltrer høsten 2025. Statsforvalteren er Kongen og Regjeringens representant i fylkene og har ansvar for å følge opp vedtak, mål og retningslinjer fra Stortinget og Regjeringen. Statsforvalteren skal også samordne den øvrige statlige forvaltningen i fylkene, og ta del i samarbeid og samhandling mellom stat, fylkeskommunene og kommunene. Som statsforvalter i Troms og Finnmark ivaretar du oppgaver som er viktige for folk, kommuner og lokalmiljøet. Statsforvalteren skal følge opp formidling, veiledning, tilsyn og kontroll på sentrale samfunnsområder som blant annet miljøvern, landbruk, reindrift, samfunnssikkerhet, helse, barnevern, oppvekst, utdanning og kommunal økonomi og forvaltning.
Statsforvalteren leder en stor virksomhet med omfattende oppgaver og stor betydning i samfunnet. Som statsforvalter i Troms og Finnmark får du lede ca. 240 ansatte med høy kompetanse og en forvaltningsenhet med mange oppdragsgivere. Statsforvalteren i Troms og Finnmark har hovedsete i Vadsø, og har i tillegg kontor i Tromsø, Kautokeino, Karasjok og Andselv. Statsforvalteren har sin kontorplass i Vadsø, og en del reisevirksomhet til de andre kontorstedene må påregnes.
Statsforvalteren er administrativt underlagt Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet, og utfører oppgaver for en rekke departementer og direktorater.
I denne stillingen får du en sentral rolle i å peke ut retning, følge opp framdrift og resultater i statsforvaltningen i Troms og Finnmark.
I dette inngår blant annet å
For å lykkes og trives i denne rollen, må du ha interesse for og god kunnskap om offentlig forvaltning. Du må ha ledererfaring, og være en tydelig og raus leder. Stillingen krever at du har evne til å prioritere og har høy arbeidskapasitet.
Vi søker en statsforvalter med
Utdannelse og erfaring må dokumenteres med CV, vitnemål og attester.
Tiltredelse 01.01.2025.
Lønn: Embetet er innplassert i lederlønnssystemet i staten.
Innskudd til Statens pensjonskasse blir trukket fra i samsvar med gjeldende regelverk.
Sikkerhetsklarering: Tilsetting skjer under forutsetning av at søker blir sikkerhetsklarert og autorisert på nivå STRENGT HEMMELIG. Les mer om sikkerhetsklarering på Nasjonal sikkerhetsmyndighet sine nettsider.
Bosted: Tilsetting skjer under forutsetning av at søker bor i Troms eller Finnmark ved tiltredelse.
Søknad sendes elektronisk via linken “Søk stillingen” øverst på denne side.
Et godt arbeidsmiljø er preget av mangfold, og vi oppfordrer alle kvalifiserte til å søke – uansett alder, kjønn, funksjonsevne, etnisk bakgrunn, seksuell legning eller hull i CV. Arbeidsforholdene vil bli lagt til rette for medarbeidere med nedsatt funksjonsevne.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.
Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen.
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbsøkerportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
DFD samarbeider med Semac for bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater. Bakgrunnssjekken utføres etter samtykke fra deg som søker og innebærer at vi verifiserer CV og annen søknadsdokumentasjon i forbindelse med ansettelsen.
I samsvar med offentlighetsloven § 25 gjør vi oppmerksom vi oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om ikke å bli ført opp på søkerlisten.
For nærmere opplysninger om stillingen kan du kontakte departementsråd Christine Hamnen på tlf. 976 66 299 eller ekspedisjonssjef Jan Olav Pettersen på tlf. 906 65 002.
Statsforvalteren er statens representant i fylket og har ansvar for å følge opp vedtak, mål og retningslinjer fra Stortinget og regjeringen. Statsforvalteren er dessuten et viktig bindeledd mellom kommunene og sentrale myndigheter.
Statsforvalteren utfører ulike forvaltningsoppgaver på vegne av departementene. Vi kontrollerer også kommunenes virksomhet og er klageinstans for mange kommunale vedtak.
Christine Hamnen
Departementsråd
Tlf 976 66 299
Jan Olav Pettersen
Ekspedisjonssjef
Tlf 906 65 002