Datadrevet community branding

Jobb er en viktig del av livene våre. Men tenker du over hvilke andre faktorer som er viktige for å friste de gode kandidatene til å ta steget og sende en søknad?

Smart stillingsmarkedsføring handler om mer enn å presentere den ledige stillingen din til de du ønsker skal søke. Community branding er ett element som inngår og handler om å gi kandidatene et godt innblikk i alt det andre byen eller stedet har å tilby: Fritidstilbud, jobb til partner, bolig, barnehage- og skoletilbud osv. Community branding er særlig viktig når du skal rekruttere kandidater fra andre steder.


– En enkel stillingsannonse ikke alltid er tilstrekkelig for å få tak i de kloke hodene og arbeidsomme hendene. Du må invitere til et rikere liv og kommunisere med kandidatene slik at de får svar på hvordan resten av familien også får en plass i en ny hverdag, sier Ragnhild Geirsdatter Nordvik i Frantz.


Det positive helhetsinntrykket må skapes av tekst, lyd og bilder og kan samles på en nettside som typisk inneholder:

  • En stemningsfull forside med attraktive bilder/videoer som representerer området og har gjenkjennelsesverdi. Mennesker som er ambassadører for stedet og lokale landemerker eller signaturer i naturen
  • Informative undersider, som f.eks.
    • Bo – hus og tomter til salgs eller utleie
    • De unge – barnehager og skoler
    • Natur og fritid – friluftsopplevelser og fritidsaktiviteter, vise frem bredden
    • Vi som bor her – intervjuer med et utvalg av fremsnakkere av området
    • Kultur og uteliv – festivaler, konserter, restauranter og uteliv
    • Næringsliv – vise frem karrieremuligheter i andre organisasjoner

Det gode innholdet må så presenteres for de du er på jakt etter i de kanalene der de er. I vår digitale hverdag er det bare fantasien som setter grenser for innhold og format, men du må aktivt oppsøke kandidatene med din invitasjon og ikke vente på at kandidatene skal komme til deg. Og det er her den datadrevne delen av overskriften kommer inn.


– Vi sitter allerede på store mengder data fordi vi har vært tidlig ute med vår teknologisatsing. Kombinasjonen av attraktivt innhold og inngående analyser skaper merverdi for våre kunder. Vi brenner for å optimalisere hver eneste kampanje, gir deg svar på om dine virker og dokumenterer det, avslutter Ragnhild Geirsdatter Nordvik.