13 tips til bedre stillingsmarkedsføring

Tror du at din neste medarbeider sitter og trykker “oppdater” på din hjemmeside og bare venter på at Stillingen med stor S skal dukke opp hos akkurat deg? Eller at hun oppdaterer din Facebookside eller aktivt søker etter deg på nav.no eller finn.no for å se om du har drømmejobben? Tro om igjen. De aller færreste organisasjoner og bedrifter i Norge er i en slik posisjon.

Det er lav arbeidsledighet i Norge og det betyr at det er arbeidstakers marked. Det er mangel på sykepleiere og andre helsearbeidere, IT-eksperter, lærere, ingeniører, teknikere, forskere, sjåfører, advokater og jurister. Jeg kunne fortsatt; listen er lang, og trenden synes å fortsette.

De fleste av oss sitter i jobber der vi er godt fornøyde og sonderer ikke engang terrenget. Men vi er på nett, både privat og i jobbsammenheng: Vi googler kjendiser, middagstips og oppskrifter. Vi googler “Hvordan bli kvitt magefettet” og “Hvordan skrive søknad?” . Vi 1 sjekker Instagram og scroller oss gjennom mer eller mindre interessante oppdateringer fra kjente og ukjente på Facebook. Noe liker vi, noe kommenterer og deler vi, noen gråter vi av og det meste scroller vi bare forbi. Vi leser og deler fagartikler på LinkedIn og gratulerer kjente med årsdager på jobben. Vi handler i nettbutikker. Vi chatter med foreldregruppa til idrettslaget på Messenger og med chattboten til banken. Vi spiller musikk og ser TV når vi vil og der vi vil via apper. Vi søker opp brukerveiledninger, tips og triks på YouTube.

Alt dette og mer til gjør vi daglig på nettet. Men vi leter ikke aktivt etter nye jobber på nettet.

Så hva gjør du når du sårt trenger en systemutvikler for å imøtekomme de stadig større kravene til digitalisering? Eller en sykepleier til sykehjemmet der antallet pasienter stadig øker? Eller en bygg- og anleggsarbeider som skal være med å bygge den nye tunnelen for å unngå et rasfarlig område? Eller en bussjåfør som kan frakte barneskoleelevene trygt til og fra skolen? Eller en økonomimedarbeider som er en kløpper med regnskap og en salgs- og markedssjef som skal sikre omsetningsøkning i bedriften? Eller en leder som har pondus, kraft og ydmykhet nok til å løfte kunnskapsbedriften din til nye høyder?

Legger du stillingen ut på organisasjonens hjemmeside, sender den til nav.no og kanskje også bestiller en liten henvisningsannonse i den lokale papiravisen? Om du er kommet et steg lengre inkluderer du kanskje også finn.no, en oppdatering på Facebooksiden og bannerannonse i (lokal)avisen.

Få ut annonsen, kryss fingrene og vent til søknadsfristen er ute.

Du skjønner sikkert hva jeg skal frem til: Dette er ikke tilstrekkelig for å fange oppmerksomhet, vekke interesse, åpne for kommunikasjon og dialog, for til slutt å få en søknad fra en kvalifisert kandidat.

Vi lever store deler av livet vårt digitalt – og det bør du huske på også når du skal ut med ditt budskap. Jorda spinner ikke rundt noen av oss, verken enkeltpersoner eller organisasjoner. Du må skille deg tilstrekkelig ut i mengden og gjøre deg fortjent til å få kandidatenes oppmerksomhet.

Under har vi har samlet sammen noen tips til hva du bør tenke på for å lykkes med stillingsmarkedsføringen:

  • Tenk på annonseringsprosessen som markedsføring og betrakt kandidatene som krevende kunder. Du skal oppnå kontakt med de riktige hodene. Tenk kommunikasjon, ikke informasjon.
  • Se sammenhengen mellom den ledige stillingen og merkevaren din, både community og employer branding, og de overordnede strategiene til selskapet.
  • Lag en tydelig kandidatprofil, hvor du kanskje også reflekterer over hva du ikke er på jakt etter.
  • Jobb med fulltekstannonsen – det hjelper lite å kopiere teksten for samme stillingen som du lyste ut for ett år siden.
  • Sett klare og tydelige mål for kampanjen. Riktige måltall/KPI-er er essensielle. Gir visninger og klikk deg alene svar på om du har truffet kandidatene? Hvilken atferd/hvilke konverteringer er viktig for deg? Husk å være presis: et stort antall kandidater eller et tilstrekkelig antall kvalifiserte kandidater? Flest mulig visninger eller flest mulig relevante visninger?
  • Sett sammen en miks av kanaler, skreddersydd til målgruppa. Vi kjenner alle til varselet om å ikke legge alle eggene i en kurv. Husk også å skille mellom primær- og sekundærmålgruppe.
  • Utnytt styrken til den enkelte kanal slik at du får gode målrettinger og mest mulig igjen for hver annonsekrone. Vurdér gjerne å inkludere flere annonsesett i én og samme kanal for å kunne gjøre mer nøyaktige målinger.
  • Utnytt de teknologiske mulighetene som ligger i de ulike kanalene.
  • Lag annonser med budskap som treffer målgruppene dine. Lag gjerne flere ulike budskap som snakker til de du ønsker treffe. Husk at du skal skape interesse og treffe kandidatene, tenk på stoppeffekten og hvordan du best kan skille deg ut slik at du ikke bare oppleves som støy i informasjonsstrømmen på Facebook, Messenger, Google, Instagram, Snapchat, Twitter, YouTube, LinkedIn, nettaviser og på andre nettsteder og i andre apper.
  • Ha en tydelig CTO – call to action – i henhold til dine målsettinger.
  • Fokusèr på å senke terskelen for kontakt. Er eneste farbare vei å lede kandidatene inn til et søknadsskjema som for svært mange oppleves som tungvint? Kanskje du heller skal ha en mailadresse, chattfunksjon eller et telefonnummer som neste steg?
  • Mål effekten av den enkelte annonse, vurder hele kampanjen under ett og optimalisér underveis i kampanjeperioden. Benchmark mot dine største konkurrenter og de beste i markedet.
  • Dokumentér resultatene dine.

Utnytt teknologien: Vit at det du har gjort fungerer, bruk annonsekronene dine smart og dokumenter resultatene.

Vi kan hjelpe deg med alle punktene over; strategisk i et langsiktig perspektiv og/eller den praktiske gjennomføring. Vi har spesialisert oss innen nisjen “målrettet stillingsmarkedsføring i alle kanaler”. Vi bruker eksisterende teknologi og egenutviklet teknologi, kombinert med humankapital som kan håndtere det kreative og analytiske. Det er sært og det er smalt, men vi elsker det.

Frantz Express: Neste generasjons teknologi for smart stillingsmarkedsføring. Dokumenterbar effekt og ressursbesparende.

1 Googles offisielle liste over norske toppsøk i 2018.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *